Berdasarkan keputusan dan
perbincangan kajian yang dibahagikan kepada tiga bahagian. Setiap bahagian
berkaitan dengan objebtif kajian iaitu blog yang berkaitan dengan pengajian
kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia. Menurut Normaliza
Abd Rahim (2019) graf 6.1 ini menunjukkan perspektif responden tentang blog
berdasarkan pengajian kesusasteraan. Genre bagi kesusasteraan ialah puisi,
cerpen, skrip drama dan pantun. Untuk puisi, 66.7% (20 responden lelaki) dan
80% ( 24 responden wanita )menyatakan bahawa blog merupakan medium terbaik untuk
menulis puisi. Untuk cerpen pendek, 86.7% (26 responden lelaki ) dan 96.7%
(responden wanita) menyatakan blog merupakan medium yang terbaik untuk menulis
cerpen pendek. Menulis skrip juga dicadangkan oleh responden. 76.7% (23
responden lelaki) dan 93.3% (28 responden perempuan) menyatakan menulis skrip
dengan menggunakan sasaran adalah sesuai untuk penulisan blog. Pantun turut
dinyatakan oleh responden. 66.7% (20 responden lelaki) dan 86.7% (resonden
perempuan).
Berdasarkan keputusan blog dan
pembelajaran bahasa bagi graf 6.2, menurut Normaliza Abd Rahim (2019) penulisan
blog juga dipilih sebagai alat dalam pembelajaran bahasa dalam kalangan responden.
Graf 6.2 menunjukkan peratusan cara menggunaka blog yang berbeza oleh kedua-dua
responden lelaki dan perempuan. Pembelajaran bahasa boleh dipelajari melalui
penulisan surat, meluahkan perasaan, dan juga melalui pemikiran kritis daripada
blog. Bagi penulisan surat, 80% (24 responden lelaki) dan 83.3% (25 responden
perempuan) memilih menulis surat sebagai proses pembelajaran bahasa melalui
penulisan blog. Menulis di blog adalah cara mereka untuk meluahkan perasaan,
66.7% (20 responden lelaki) dan 100% (30 responden perempuan) menyatakan
meluahkan perasaan dengan baik adalah melalui blog. Menulis teka-teki, 93% (28 responden
lelaki) dan 96.7% (29 responden perempuan) menyatakan bahwa menulis teka-teki
di dalam blog adalah salah satu kaedah yang disukai oleh mereka.
Menurut Normaliza Abd Rahim
(2019) dalam graf 6.3 diatas menyatakan bahawa penulisan blog membantu
responden di dalam proses pembelajaran teknologi. Responden menyukai video,
audio dan fotografi dimasukkan kedalam blog. Bagi video 100% responden lelaki
dan wanita menyatakan bahwa dengan memasukkan video kedalam blog dapat
memuaskan mereka. Bagi audio pula, bilangan peratusan untuk kedua-dua responden
lelaki dan perempuan adalah sama iaitu 100%. Ini bermakna mereka suka audio
dimasukkan kedalam blog. Bagi gambar pula, 93% (28 responden lelaki) dan 100% (30
responden perempuan) menyatakan bahawa meletakkan gambar di blog boleh
menyiapkan hantaran.
Rujukan/ Bibliografi
Noraien Mansor & Normaliza
Abd Rahim (2019), Eh!!! Media Sosial,
Terengganu Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment