Wednesday, March 18, 2020

BBM3410Satu2020: TWITTER DAN TREND TERKINI



TWITTER DAN TREND TERKINI

Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar kearah pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.
                                                                                    (Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.
                                                            (Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)







Menurut Normaliza Abd Rahim, 2014 telah mengatakan bahawa menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar kearah pelajar semasa proses penulisan. Hal ini bermaksud apabila kita melakukan penulisan kita akan dapat mengasah bakat menulis yang ada dalam diri kita. Dengan menulis juga kita akan dapat berfikir dengan lebih kritis dan kreatif. Untuk memulakan penulisan juga akan memberikan cabaran kepada seseorang. Cabaran yang dimaksudkan adalah seseorang individu kurang kemyakinan semasa melakukan penulisan da juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisan yang telah mereka lakukan. Hal ini membuatkan mereka keberatan untuk menulis. Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017 pula menyatakan bahwa pelajar lebih suka penglibatan secara terus. Iaitu penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka focus pada proses pembelajaran bahasa. Penglibatan terus adalag sangat penting  bagi menegelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: KALENDAR 2021

KALENDAR 2021 Tugasan menghasilkan kalendar adalah tugasan terakhir bagi kelas multimedia dalam bahasa. unt...