TAKSONAMI STRATEGI KOMUNIKASI KOMUNIKASI OLEH DORNYEI & SCOTT (1997)
Taksonami startegi komunikasi
oleh Dornyei & Scott (1997) (rajah 7) mempunyai 12 taksanomi dalam stategi
komunikasi iaitu pengabaian dan peninggalan mesej, pengelakan topic, penukaran
mesej, penghampiran, penggunaan perkataan semua tujuan, penciptaan perkataan
baharu, penstrukturan semula atau penggunaan kaedah buka bahasa, terjemahan
literal, pengantarabangsaan, pertukaran kod, meminta pertolongan/ penjelasan/
pengesahan atau membuat tekaan akhir sekali penggunaan perkataan yang tiada
makna atau strategi penanda. Menurut Dornyei & Scott (1997), kesemua
taksonomi strategi komunikasi dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu startegi
pengelakan, pencapaian atau strategi pampasan dan penagguhan strategi tambahan
waktu. Hal ini dapat diasingkan dengan strategi langsung, stategi tidalk
langsung dan strategi interaksi.
Taksonami strategi komunikasi Dornyei
& Scott (1997) seterusnya peninggalan mesej yang memberi maksud
meninggalkan mesej atau berhenti di tengah-tengah ayat manakala pengelakkan topic
merujuk kepada pengelakan menulis sesuatu topic oleh kerana tidak tahu sesuatu
perkataan. Penukaran mesej merujuk kepada penukaran mesej asal dengan mesej
baharu oleh sebab kekurangan kosa kata manakala penghampiran ialah penggunaan
perkataan yang mempunyai semantic hampir sama dengan perkataan sasaran. Taksonami
seterusnya ialah penggunaan perkataan sama tujuan bermaksud penggunaan item
leksikal umum untuk menggantikan perkataan yang lebih tepat atau spesifik
manakala ciptaan perkataan baharu merupakan ciptaan perkataan yang tidak
terdapat dalam leksikal bahasa sasaran. Penstrukturan semula pula ialah
peninggalan mesej yang disebabkan oleh kekangan bahasa, menyambung mesej dengan
mengubah daripada struktur asal ayat. Terjemahan literal merupakan terjemahan
sesuatu perkataan, frasa atau struktur sesuatu bahasa kepada bahasa sasaran. Seterusnya,
pengantarabangsaan merujuk kepada bahasa lain daripada bahasa ibunda dan diubah
suai secara fonologi atau morfologi kepada bahasa sasaran dan penukaran kod
bermaksud penggunaan perkataan dengan apa juga perkataan atau pun bunyi yang
tidak mempunyai makna.
Menurut Normaliza Abd Rahim
(2019), Taksonami startegi komunikasi oleh Dornyei & Scott (1997) mempunyai
12 taksanomi dalam stategi komunikasi iaitu pengabaian dan peninggalan mesej,
pengelakan topic, penukaran mesej, penghampiran, penggunaan perkataan semua
tujuan, penciptaan perkataan baharu, penstrukturan semula atau penggunaan
kaedah buka bahasa, terjemahan literal, pengantarabangsaan, pertukaran kod,
meminta pertolongan/ penjelasan/ pengesahan atau membuat tekaan akhir sekali
penggunaan perkataan yang tiada makna atau strategi penanda. Kesemua taksonomi strategi komunikasi
dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu startegi pengelakan, pencapaian atau
strategi pampasan dan penagguhan strategi tambahan waktu.
Rujukan/ BibliografI
Noraien Mansor & Normaliza
Abd Rahim (2019), Eh!!! Media Sosial,
Terengganu Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment